Freedom Writers




Satt och zappade runt och snubblade in på Canal+ som visade denna filmen. Jag har bara hört namnet på filmen men visste inte så mycket om den, men hade ändå inget annat att döda tid med. Det är jag ju riktigt glad för nu att jag inte hade, för vilken bra film det var. Hilary Swank är ju grymt bra dessutom!


Den nyexaminerade läraren Erin Gruwell (Hilary Swank) får ta sig an ett gäng med bångstyriga elever från en helt annan samhälls klass än den hon själv har växt upp i. Rasmotsättningar, gängkrig och droger är vardagsmat för de här hägstadieeleverna, men hon försöker få dem att se över sina liv och att få dem göra prioriteringar för att kunna överleva. Inte nog med att hon ska tampas med dessa elever som är emot henne från dag ett, så har hon lärare och skolledningen som bemöter henne och hennes nya metoder med stor skepcism.

Måhända att man har sett det här scenariot x-antal gånger förut, men den är otroligt gripande och jag har tagit till tårarna flera gånger under filmens gång, att den sedan är baserad på en sann händelse gör den ännu mer sevärd. Så, har du inte sett den, se den!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag glömde ju den lilla detaljen:D

2008-09-22 @ 13:14:47
URL: http://aclarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0